Laatste weekje Elundini en de wijntour - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marijke en Sanne Fleury - WaarBenJij.nu Laatste weekje Elundini en de wijntour - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marijke en Sanne Fleury - WaarBenJij.nu

Laatste weekje Elundini en de wijntour

Door: Sanne en Marijke

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Sanne

29 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vorige week alweer de laatste week op Elundini. De tijd is enorm snel gegaan. Vorige week woensdag heeft Sanne meegekeken met de fysiotherapeute, die voor het eerst sinds mei weer aanwezig was. Ze blijft tot december en dan moet gekeken worden naar een nieuw 'contract' met de stichting waar zij voor werkt. Hopelijk gaat dat allemaal lukken, want fysiotherapie is voor veel kinderen hard nodig! Sanne heeft de afgelopen weken geoefend met een jongetje dat niet kon staan of lopen. Nu kan hij, met de handen vast voor de zekerheid, zelfstandig staan. Daar zijn we best trots op.
We hebben nog wat spullen gekocht, zoals wasknijpers, theedoeken, schaaltjes voor de lunch van de kinderen (dan kunnen ze de afwas van het ontbijt bewaren tot de kinderen slapen na de lunch, in plaats van het onder lestijd te moeten afwassen), deurklinken, toiletrolhouders, handdoekhaakjes enzovoorts. Hele praktische dingen die ze ontzettend nodig hadden. Ze waren er weer erg blij mee.
Van de laatste dag hebben we een feestdag gemaakt met cupcakes voor de kinderen als snack, een grote chocoladetaart voor de staff en ballonnen in de klas. Het blijft bijzonder om te zien hoe blij kinderen zijn als je ze een ballon geeft. Ze hebben er de hele dag mee gespeeld. Ook kregen ze allemaal een cadeautje voor mee naar huis. Voor de kinderen iets om te kleuren, afhankelijk van de leeftijd, kleurpotloden, stiften of waskrijt. De meervoudig gehandicapte kinderen hebben allemaal een bijtring/ rammelaar gekregen. Voor de staff hebben we een collage gemaakt met foto's van de kinderen en de leerkrachten erop. Dit viel in zeer goede aarde :) Bij het afscheid hielden de meesten het niet droog. Wij ook niet. We hebben een geweldige tijd gehad met de staff en de kinderen. We zullen ze missen.
Afgelopen zondag hebben we een wijntour gemaakt. We gingen naar vier verschillende wijngaarden. Bij de eerste wijngaard was er naast een wijnproeverij ook een kaasproeverij van zelfgemaakte (geiten)kaas. Dat was natuurlijk iets voor ons! Aan het eind hebben we nog flink wat kaas ingeslagen, waaronder een erg lekkere kaas die Marijke heet :) De geur die 's avonds uit onze koelkast kwam, was minder lekker... Op de derde wijngaard was een markt, waar we nog een lekkere stroopwafel hebben gegeten en waar we hebben geluncht. In het zonnetje, groot grasveld, lekker eten; wat hebben we het toch slecht ;) De laatste wijngaard (Peter Falke, ja van de sokken) was de mooiste van allemaal. Prachtig uitzicht met bergen, een meertje, veel ruimte en ook nog zwarte labradorpups. Het was maar goed dat we de hele dag van elk glas maar één slok hebben genomen om te proeven, anders waren we totaal dronken naar huis gegaan.
Als Sanne met haar brace over straat loopt, trekken we nogal bekijks. We hebben al overwogen om 1 euro kijkgeld te vragen, dan waren we binnen een paar dagen rijk.
Morgen gaan we naar het hotel in Kaapstad en vanaf donderdag begint de tour naar Namibië, Botswana en Zambia. Het zal dan waarschijnlijk wat lastiger zijn om regelmatig een nieuw verhaal en foto's te plaatsen, maar we doen ons best.

Groetjes Marijke en Sanne

• 29 Oktober 2012 - 14:07

Zoran:

Het goede werk zit erop en heeft zo te lezen een positief effect gehad op de kinderen daar. Het is mooi dat onze donaties goed terecht zijn gekomen. Veel plezier in de wildernis, hopelijk lukt het om mooie beesten te spotten en op de gevoelige plaat vast te leggen.

• 29 Oktober 2012 - 15:05

Marco:

Ja ja... ik zie het weer...
    Dacht dat je een werk-vakantie aan het doen was...
    Nu blijkt weer dat je stiekem je eigen voedsel aan het verbouwen bent !
    Marijke toch... nooit verwacht van jou!!!

• 29 Oktober 2012 - 15:26

Jose Renkens:

En nu lekker aan de verdiende vakantie beginnen!
    Waarschijnlijk zie je de hele Lion King familie wel voorbij komen!
    Geniet ervan,
    Groetjes José

• 29 Oktober 2012 - 16:49

Maria:

Jee op de foto's lijken de klasruimtes wel erg klein. Uit de positieve verhaal blijkt, dat jullie er goed en dankbaar werk hebben gedaan. Daar ging het toch om!
    Nu gaat de vakantiereis beginnen. Hoewel als jullie dit lezen ben je misschien al niet meer in zuid-afrika. Geniet van al het bijzondere, wat op jullie afkomt.

• 30 Oktober 2012 - 22:23

Gendia:

Hoi Sanne en Marijke,

Super leuk om jullie verhalen te lezen! Mooi werk gedaan hoor, geniet nu van de verdiende vakantie (en als je het pas later leest, weet je dat ik aan jullie gedacht heb). We hebben je op de bruiloft van Door gemist hoor Sanne, maar als ik dit alles lees, had je dit niet willen missen. Fijn dat jullie veel voor de mensen daar konden betekenen.

Lieve groet,

• 03 November 2012 - 19:32

Evi Eisink:

Hee San!
    Wat gaaf om jullie verhalen te lezen! En vooral die foto's geven een mooi beeld!
    Zo te lezen hebben jullie al veel goeds gedaan daar.
    Nou genieten nog daar!

Groetjes, X
    Evi

• 08 November 2012 - 10:49

Marijke En Sanne Fleury:

Dank jullie wel voor alle reacties! Zo leuk om te merken dat jullie ons volgen :) Worden we erg blij van!
    Tot snel! Liefs Sanne en Marijke

• 12 November 2012 - 20:16

Hilde:

Cupcakes? Haha ik kan na het kookkamp van het afgelopen weekend geen cupcakes meer zien! :P Het was wel weer erg geslaagd al miste we onze Sanneke wel hoor (Vooral bij de spooktocht :p) Je bent er tot nu toe toch ieder jaar bij geweest.
    Maar leuke verhalen weer om te lezen en fijn dat jullie goede spulletjes voor de kinderen kunnen kopen daar. Jullie reisverslag klonk ook weer errug goed. Geniet er nog ff van daar, een hele goede terugreis gewenst en daarna......... bijkletsen!! :D

xx