De eerste dag op het project - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marijke en Sanne Fleury - WaarBenJij.nu De eerste dag op het project - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marijke en Sanne Fleury - WaarBenJij.nu

De eerste dag op het project

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Marijke en Sanne

01 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag de eerste dag op het project. Het ligt middenin het township Dunoon, 20 minuten vanaf ons vrijwilligershuis (met de auto).
Het is een township met krotten en om de twee huizen staat een winkel (ook in een krot). Op straat is het chaos met mensen die overal lopen, auto's die op straat worden gerepareerd (en dus de weg blokkeren) en voetballende kinderen (niet met een bal, maar met lege verpakkingen). Groot contrast met het Waterfront, het toeristische winkelcentrum waar we gisteren waren.
Het centrum bestaat uit 4 klassen: 1,5-4 jaar, 5-7 jaar, 8-18 jaar en de klas voor (ernstig) meervoudig gehandicapte kinderen. Het was 'rustig' want de klas van 8-18 jaar was er niet en ook van de andere klassen was de helft afwezig vanwege de vakantie. Twee klassen zitten in een omgebouwde zeecontainer, de andere twee in omgebouwde tuinhuisjes. Het was vandaag al proppen, laat staan als ze er allemaal zijn.
Na een meeting met de staff, die niet betaald krijgen, maar daar ontbijt en lunch krijgen, ging ik met de jongste kinderen mee en mama met de 5-7 jarigen.
In de klassen zitten gehandicapte en niet gehandicapte kinderen door elkaar. De focus ligt op de niet gehandicapte kinderen, waardoor ze hopen dat de gehandicapte kinderen het van hen leren. Zo was er een meisje dat niet kon lopen toen ze kwam, maar dat nu wel kan, door imitatie aldus het schoolhoofd Indy. Prioriteit ligt momenteel bij het leren van Engels, omdat ze zelf vrijwel allemaal alleen Xhosa (zeg: Kosa) spreken, een Afrikaanse stamtaal.
In het jongste klasje zitten een aantal kinderen met duidelijke beperkingen; een met Syndroom van Down en een met autisme. Er zijn meerdere kinderen zonder diagnose, maar die zich duidelijk langzaam ontwikkelen (achterblijven van spraak, vertraagd leren lopen etc.). In het kleuterklasje waren de kinderen met beperkingen vandaag niet op school.
Mama had meteen een nieuwe ervaring: het eten geven aan een kind met een ernstig meervoudige beperking. Het geduld werd goed geoefend!
Na een Zuid Afrikaanse lunch (uitgekookte mais, groente en kip) die behoorlijk vulde en goed smaakte, gingen we naar huis. Komende dagen gaan we met de verschillende klassen meedraaien en kijken waar we kunnen helpen in overleg met Indy.
Veel indrukken de eerste dag, maar heel veel plezier gehad :) Op naar dag 2!

• 01 Oktober 2012 - 23:22

Freddy Kain:

Hoi Sanne en Marijke,

Ik vind het nog steeds heel cool wat je daar in Zuid-Afrika aan het doen bent. Mijn petje er voor af.
    Maar zoals ik het lees gaat het nog pittiger worden wanneer de school voltallig is.
    Ik vond het in Marokko al wonderbaarlijk hoe men daar in het binnenland leeft. In onze westerse ogen niets, maar voor hun al heel veel. Waar jij nu bent zal dat nog veel extremer zijn.
    Ik wens jullie nog veel succes, geniet er van en voor mij veel leesplezier.

groetjes Freddy

p.s. hoe gaat het nu met je voet, enne...hebben ze daar nergens een leren voetbal.

• 02 Oktober 2012 - 10:05

Marco & Ronnie :

Wel, Juf Sanne kennen we al... maar juf Marijke kennen we nog niet.
    Als dat maar goed gaat.
    Leuk om weer iets te horen van jullie.
    Ja, het is een wereldje die je niet snel zal vergeten.
    Groot verschil tussen arm en rijk, maar ook een cultuur-verschil.
    Ik hoop voor jullie, dat je een leuke tijd tegemoet gaat.

Hebben jullie die zeehonden ook gezien in de haven van Waterfront ?
    Groot winkelcentrum hé?

Groeten,
    Marco & Ronnie

• 02 Oktober 2012 - 18:22

Sanne:

Bedankt voor de reacties! Leuk om te lezen dat jullie met ons meeleven.
    Vandaag het eerste geld uitgegeven aan lepels. De kinderen van de ene klas moesten heel snel eten omdat de kinderen van de andere klas hun lepels nodig hadden. Gevolg: koud eten en eten voor je neus terwijl je niet kan beginnen. Dus even naar de winkel geweest en 50 lepels gekocht :) Morgen dus warm eten voor allemaal!

• 02 Oktober 2012 - 18:22

Sanne:

Bedankt voor de reacties! Leuk om te lezen dat jullie met ons meeleven.

• 02 Oktober 2012 - 19:35

Femke:

Wow, wat een indrukken! En het eerste geld al goed besteed. De kinderen in mijn klas wilden al weten of jullie goed waren aangekomen, dus er wordt van alle kanten met jullie meegeleefd! Hebben ze de 'cadeautjes' al gehad? Weten jullie al waar jullie gaan helpen de komende tijd?

Kus, Fem

P.S. Geen zorgen om papa, ik heb Tafeltje-Dekje voor hem geregeld tot jullie terug zijn ;)